Topic-icon Brukowe ulice w Jędrzejowie

Więcej
11 lata 4 miesiąc temu #1 przez Kwieciu
Brukowe ulice w Jędrzejowie was created by Kwieciu
Bruku nam z każdym dniem pozostało coraz mniej, no ale na pewno historia ich powstania akurat w tych miejscach może być całkiem ciekawa. Jedyne fragmenty bruku pozostały nam przy ulicy Reymonta, jak i ulicy Kolejowej. Ktoś ma wiedzę lub pomysł skąd się wziął ten bruk tutaj, w którym roku itp. Nie zapominajmy, że niegdyś ulicą brukową była ulica Murawiec jak i Reymonta, aż do skrzyżowania z ulicą Przypkowskiego.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
11 lata 4 miesiąc temu #2 przez Marek
Replied by Marek on topic Brukowe ulice w Jędrzejowie
Według mnie przedwojną ulicami brukowanymi były ul Klasztorna i część ulicy Kieleckiej i Wodziławskiej w pobliżu Placu Kościuszki pozostałe ulice nie miały twardej nawierzchni. Ulicę Reymonta i Kolejową wybrukowano w latach 39-45.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
11 lata 4 miesiąc temu #3 przez Krzysiek
Replied by Krzysiek on topic Brukowe ulice w Jędrzejowie
Ulica 11 Listopada (dawniej 14 Stycznia), na odcinku od tzw. 'pomnika'* w stronę wiaduktu, była brukowana w latach 1961-1962, pamiętam to:) Urodziłem się i mieszkałem w tym rejonie. Kostka brukowa, to był dobrze obrobiony granit, więc nawierzchnia drogi była w miarę równa.

Na ulicy Okrzei były tzw. 'kocie łby', czyli kamienie różnej maści i wielkości. Droga była twarda i to jej jedyna zaleta, ale nawierzchnia tragicznie nierówna, chodzić czy jeździć trzeba było z wielką uwagą.
Podobne kocie łby miała ulica 3 Maja, ale nie na całej długości. Odcinek od ul. Sportowej do Krótkiej był zwykłą polną drogą, tylko lekko utwardzoną. W okresie wiosennym, kiedy Brzeźnica regularnie zalewała (tak, tak!) ten odcinek drogi, nie bardzo dało się tamtędy w ogóle przejść.
Kocie łby miały również ulice: Krzywe Koło, Strażacka, Dolna.

W sprawie bruku na ulicy Reymonta mam w pamięci tylko jedną wersję - zrobiono go w czasie II wojny i nigdy nie słyszałem, żeby ktoś opowiadał na ten temat coś innego.

Ulica Św. Barbary do lat 70-tych, na całej długości była drogą polną, na niektórych odcinkach lekko utwardzoną szutrem. Na wysokości parku, pośrodku drogi stała figurka Św Barbary, więc droga omijając ją rozchodziła się na dwa pasy po bokach figurki...
Wynika stąd, że ulica Św. Barbary była pierwszą (i jak na razie jedyną) drogą dwupasmową w Jędrzejowie :)
Oczywiście nie biorę pod uwagę współczesnych obwodnic.

Ulice Ogrodowa, Piastowska (dawniej Bizorędzka), Cmentarna, Dojazd , Armii Krajowej i wiele innych, do lat siedemdziesiątych były drogami polnymi, czasem lekko utwardzonymi i nigdy nie były brukowane.

*'pomnik' - nieistniejący już pomnik wdzięczności dla Armii Radzieckiej, przy zbiegu ulic Okrzei i 11 Listopada, w rejonie sądu

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
11 lata 4 miesiąc temu #4 przez Lech
Replied by Lech on topic Brukowe ulice w Jędrzejowie
Na rynku droga od ul.Wodzisławskiej do ul.Kieleckiej przez środek rynku była brukowana przed wojną natomiast drogi wokół rynku były to kocie łby dopiero w końcu lat 50 a początkiem lat 60 zostały wybrukowane kostką granitową(wspomnę tu Pana Sęka który mieszkał na wschodniej stronie rynku a był brukarzem który brukował te drogi) przy tej okazji wymieniono słupy elektryczne z drewnianych na betonowe z linią napowietrzną.Jeżeli jesteśmy przy rynku to czy pamiętacie że jedyna stacja benzynowa w mieście była właśnie w rynku po nr 3,a zbiorniki na paliwo były zakopane pod trawnikiem po drugiej stronie drogi.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
11 lata 3 miesiąc temu #5 przez ARS
Replied by ARS on topic Brukowe ulice w Jędrzejowie
W XIX wieku miasteczka takie jak i Jędrzejów w większości miały ulice i rynek brukowane. Używano do tego celu kamieni polnych różnej wielkości tak zwanych głazów, oraz kamieni wydobywanych w miejscowych odkrywkach, u nas były to wapienie, stosunkowo twarde i nie ulegające rozkładowi przez warunki atmosferyczne. Taki kamień pozyskiwano w okolicy Żernik już początkiem XIX wieku.min. do budowy bitej drogi Kielce - Jędrzejów zdj. nr. 1.
Bardzo wyraźnie widać XIX wieczny bruk(kocie łby) na jędrzejowskim rynku na zdjęciach 17, 21 i 53.

Należy podkreślić, że miasto nie posiadało w tym czasie kanalizacji i do odprowadzania nieczystości oraz wody deszczowej wykorzystano naturalny spadek w stronę Brzeźnicy obudowując rynek i przyległe ulice rynsztokami co wyraźnie widać na zdjęciach 2, 6, 38, 56 i 68.
Można sobie wyobrazić jak w dni targowe, w powietrzu razem z kurzem unosiła się woń końskiego potu i łajna, uryny oraz fetor z wylewanych do rynsztoka pomyj.

Taki stan trwał do 1936 roku kiedy zlikwidowano targowisko a przez rynek poprowadzono drogę Kielce- Kraków o której wspomina Lechu.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.