Leszek Szymkiewicz

ZA Leszek SzymkiewiczUrodziłem się w domu przy ulicy 14-go Stycznia 62. Moja edukacja w Jędrzejowie to szkoła podstawowa (Szkoła Ćwiczeń przy Liceum Pedagogicznym) oraz nasze wspaniałe Liceum. Następnie ukończyłem Wyższą Szkołę Morską w Gdyni, na Wydziale Mechanicznym o specjalności Eksploatacja Siłowni Okrętowych.

Pracowałem w Polskich Liniach Oceanicznych na rożnych statkach, jako mechanik okrętowy. Od 1988 roku rozpocząłem pracę na statkach obcych bander. Pływałem na drobnicowcach, chemikaliowcach, tankowcach, chłodniowcach i kontenerowcach. Były to statki m.in. pod banderą panamską, grecką, cypryjską, islandzką, singapurską, bahamską i norweską.

W 2003r. z ramienia armatora norweskiego byłem w grupie nadzoru technicznego budowy dwóch tankowców „SKS Sira” i „SKS Sinni”, w stoczni w Korei Południowej. W 2006r. armator ponownie wysłał mnie w tej samej roli do Korei Południowej na budowę dwóch następnych bliźniaczych tankowców „SKS Satilla” i „SKS Skeena”.

Żeby przybliżyć trochę wielkość tych statków podam kilka parametrów: Długość statku - 274 metry, szerokość - 48m., maksymalne zanurzenie - 16m., od kilu do masztu 49 m., silnik główny o mocy 22,7 tysiąca koni mechanicznych. Przy maksymalnym zanurzeniu i maksymalnej prędkości 15,7 węzła silnik główny zużywa 65 ton paliwa ciężkiego na dobę. Zbiorniki na ładunek mają objętość 167 tysięcy metrów sześciennych.

Teraz porównanie na wesoło: Gdyby ładunek statku przelać do standardowych beczek 200-litrowych i ustawić je jedna za drugą, to powstałby ciąg z Gdyni (gdzie mieszkam) prawie do siedziby Andreovii :)

Byłem w dziesiątkach krajów na wszystkich kontynentach świata, z wyjątkiem Antarktydy.

ZA LS SKS-Sinni-Sira-1      ZA LS SKS-Sinni-Sira-1
Tankowce SKS  SIRA  i  SINNI  w stoczni, podczas budowy

 

ZA LS SKS-Skira     ZA LS SKS-Sinni
SKS  SIRA   SKS  SINNI
   
ZA LS SKS-Satilla
SKS  SATILLA
 
ZA LS SKS-Skeena
SKS  SKEENA

Czego Leszek nie napisał o sobie?

We wrześniu 2008r. huragan IKE spowodował ogromne straty, w tym między innymi uszkodził 52 platformy wiertnicze w Zatoce Meksykańskiej. Jednej z nich, mimo poszukiwań nie odnaleziono.
W dniu 6 marca 2009 roku norweski tankowiec „SKS Satilla” z pełnym ładunkiem - jeden z tych tankowców, przy których budowie był Leszek - uderzył  w zatopiony  wrak platformy wiertniczej, którą  huragan IKE przemieścił 115km od pierwotnej pozycji (sic!), na tor wodny do Houston. W momencie zderzenia Leszek był właśnie na burcie statku! Na szczęście solidna i nowoczesna konstrukcja tankowca (podwójny kadłub) zapobiegła katastrofie ekologicznej o niewyobrażalnych skutkach dla Zatoki Meksykańskiej.
Mimo tego, że dysponujemy wielką techniką, żywioły czasami przypominą o swojej sile
...

(na podstawie relacji Ewy Szymkiewicz, siostry Leszka)

ZA LS SKS-Satilla-damaged

   

ZA LS SKS-Satilla-damaged

Przepompowywanie ropy z uszkodzonego
tankowca SKS Satilla

 

Ocena uszkodzeń kadłuba tankowca SKS Satilla
w suchym doku

SKS Satilla po zderzeniu - widoczny wyraźny przechył na lewą burtę

materiały:

Shipspotting     Wikipedia - huragan IKE      Professional Mariner     IncidentNews     Dvidshub

JSN Boot template designed by JoomlaShine.com